heyy!!! heyecanlı mısın?!

korkma, okudukça geçer!

10 Aralık 2009 Perşembe

hangi kıtadayız?!


mö 6. yy'da söke civarında oturan hekataios adlı biri, akdeniz havzasının haritasını çıkarırken dünyayı europa ve asia diye ikiye bölmüş. europa ege'nin batısı demekmiş, asia ise ege'nin doğusu. tabii yunanlılar açıklayamadıkları bu kelimelere hemen bir hikaye uydurmuşlar. europa, zeus'un tecavüz etmek için kaçırdığı bir peri olmuş. asia ise bir kraliçe. oysa kelimelerin kökeni yunanca değil, artık ölü bir olan akatça. bu dil ortadoğuda kullanılırmış. hami-sami dil ailesininden. ibranice ve arapça ile akraba. neyse işte, europa'nın kökeni erebu, gün batımı demek. asia'nın kökeni ise asu, gün doğumu anlamında.

tabii aradan binyıllar geçti. avrupa'nın sınırları epeyce genişledi. merkezi de zamanla kaydı. önce atina'ydı. daha sonra roma'ya kaydı, 1700'lerde artık fransa'ydı. şimdi ise gerçek avrupa, batı avrupa oldu. bugün ise sınırları iberya'dan kafkaslara, izlanda'dan urallara, iskandinavya'dan malta'ya ve hatta kıbrıs'a kadar her yer avrupa. ama iş bize gelince değişiyor. eski kurala sımsıkı bağlılık devam ediyor. bize "asya'dasınız" deniliyor. öyle mi acaba, ben sizin için inceledim!

türkiye'nin trakya topraklarında bir problem yok. yani tekirdağ, kırklareli, edirne, istanbul ve çanakkale-gelibolu zaten avrupa'dan sayılıyor.

ama kuzeydoğumuzda türkiye'ye komşu avrupa ülkeleri var. yani gürcistan, ermenistan ve azerbaycan. ığdır, ardahan, kars asya'da, ama erivan, batum, tiflis avrupa'da öyle mi? ilginç tabi...

kıbrıs'a gidince avrupa'ya gitmiş olursunuz. kuzeyinde ve doğusunda asya toprakları, güneyinde afrika ülkesi olan mısır ile çevrili bu ada bile avrupa ülkesi. ama mersin, adana, hatay avrupa'da değil. hadi ya!!

midilli, sakız, sisam, rodos avrupa'nın bir parçası. ama izmir, manisa, aydın, muğla avrupa değil! vayy!!

yani kuzeydoğusu avrupa, batısı tamamen avrupa, güney-güney batısı avrupa ülkeleri ile çevrili güzel ülkemizin topraklarının büyük kısmı asya'da kalıyor öyle mi? hadi canım sende!!!

ığdır'dan hatay'a kadar düz bir çizgi çekin. çizginin batısı avrupa yahu, ne asya'sı!

hazır yazmışken devam edeyim. eski türkler dünyayı yunanlılar gibi doğu-batı diye değil, kuzey-güney diye bölüyormuş. kuzeye kara il, güneye de ak il derlermiş. bu alışkanlık yüzünden kuzeydeki denize karadeniz, güneydeki denize de akdeniz dermişiz.

(kelime kökenlerinde kaynak olarak sevan nişanyan'ın elifin öküzü adlı acayip hoş kitabı kullanılmış olup, birebir alıntı yapılmıştır.)

6 yorum:

.../JiLeT/... dedi ki...

Haci,verdigin bu bilgiler benim icin cok faydali (sanirim ama bazen gereksizmis gibi de duruyor ama her halukarda hosuma gidiyor) sahsen tesekkur ederim...

J.

gerisi önemli değil... dedi ki...

sağolasın. maksat vakit geçsin, eğlence olsun zaten. ben de yazarken gülüyorum bazen kendime!!

aşkın dedi ki...

Proud to be Middle Eastern karakafalı.
Doğudayken Batıyı da anlamak kolay ama Batıdayken Doğuyu bilmek imkansız.
Ben kebap yedikten sonra hafif Batı müziği dinleyebiliyorum peki sen rissottodan sonra halaya durabiliyor musun? Evet, cevabını duyamadım Hans?

gerisi önemli değil... dedi ki...

hepimiz aynı yuvarlak gezegende yaşayıp öleceğiz ahmet hassan, sıkma canını.

aşkın dedi ki...

Okşa patlıcanını?

gerisi önemli değil... dedi ki...

emredersin! okşayayım patlacanımı :)

Related Posts with Thumbnails

...

ilet:

ytravisbickle@hotmail.com

Sayfalar

telif falan istemiyorum, iyi eğlenceler... Blogger tarafından desteklenmektedir.